Ini 7 perangai anak belajar dari tingkah laku ibu bapa tapi ramai tak perasan

Ini 7 perangai anak belajar dari tingkah laku ibu bapa tapi ramai tak perasan

BIASANYA perangai anak berdasarkan apa yang dilihat melalui ibu bapanya sendiri. Ibu bapa adalah orang yang diperhatikan setiap hari oleh anak-anak.

Bukan setakat perhati tapi juga meniru tingkah laku ibu bapa. Lebih-lebih lagi jika ada anak yang usianya 3 tahun ke atas, yang sudah pandai memerhati dan meniru perlakuan.

Bukan setakat tingkah laku, tapi bahasa dan tutur kata juga turut ditiru. Menakutkan apabila difikir-fikir. Kadang-kadang kita sendiri tak dapat kawal perkataan yang keluar dari mulut.

Jadi setiap keputusan yang kita buat, setiap perkataan yang kita ucap, setiap tindakan yang kita ambil semuanya di bawah pemerhatian. Oleh siapa? Anak kita sendiri.

Anak kita belajar daripada kita. Sama ada positif atau negatif semuanya ditiru. Nurul Aziyana ada berkongsi maklumat yang berguna untuk peringatan kita sebagai ibu bapa.

Tujuh perangai anak akan belajar atau tiru dari ibu bapa adalah:

1. Bagaimana cara bapa layan ibu
Jika bapa adalah jenis yang ‘loving’, ‘caring’, ‘supportive’, layan ibu dengan hormat dan bermaruah, anak-anak akan buat benda yang sama pada isterinya nanti.
Tetapi kalau sebaliknya, memang tidak mustahil dia akan buat seperti itu pada isterinya. Apabila dia diajar dengan keganasan, tidak mustahil dia pun akan jadi ganas.

2. Bagaimana ibu bapa menguruskan wang
Kalau kita ini jenis boros, belanja ikut suka, anak pun insyaAllah jenis suka boros juga. Tapi kalau kita ajar mereka menyimpan duit sejak kecil dan uruskan wang dengan bijak, sampai besar pandailah mereka uruskan perbelanjaan.

3. Bagaimana ibu bapa layan orang lain
Kalau kita suka merendah-rendahkan orang dan memarahi dengan bahasa kasar, tidak mustahil anak akan berperangai sama apabila dah besar. Terutamanya apabila dalam kereta dan kita terperangkap dalam jem, lepas itu maki orang sebab bawa kereta terlalu perlahan.
Awas! Anak akan dengar apa yang keluar dari mulut kita. Sama juga apabila kita herdik orang di restoran kerana servis yang lambat.

4. Bagaimana ibu bapa tunjukkan tanda hormat pada orang lebih tua
Jika kita kurang ajar pada orang yang lebih tua dan berumur atau sentiasa melemparkan kata-kata kasar, anak-anak kita juga akan membesar dengan kurangnya rasa hormat kepada orang yang lebih dewasa termasuklah kita sendiri sebagai mak dan ayahnya.

5. Kejujuran ibu dan ayah
Anak-anak akan tahu kalau kita menipu. Mereka tahu jika kita cakap lain tapi buat lain. Cakap tidak serupa bikin.
Kalau sentiasa cakap tidak betul, lama kelamaan anak-anak juga akan mula menipu kerana mereka sudah terbiasa dengan perlakuan yang tidak jujur.

6. Ukuran disiplin dalam menjalani kehidupan
Kalau kita makan banyak, selalu membazir, anak-anak juga akan terbiasa dengan keadaan macam itu.
Mereka tidak akan menghargai yang sedikit. Lambat laun perasaan tamak juga mungkin akan bersarang dalam kehidupan mereka.
.Walau bagaimanapun, jika kita pilih untuk menjalani kehidupan yang berdisiplin, anak-anak kita akan buat pilihan lebih baik (dan sihat) dengan kehidupan mereka.

7. Sifat pemurah
Kalau kita selalu terlibat dengan kerja-kerja amal, bersedekah, amalan-amalan baik ini juga akan diikuti oleh anak-anak.
Apa lagi kalau kita turut libatkan anak-anak dalam perkara ini contohnya hasil pengumpulan duit tabungan mereka, kita agihkan untuk tujuan sedekah.

Kesimpulannya, rumah adalah sekolah pertama anak. Sebetulnya memang segala personaliti kita lahir daripada asuhan dan didikan mak dan ayah.

-Pa&Ma.

CATEGORIES
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )