Penerjun BASE terperangkap di tebing gunung Thailand selama berjam-jam

Penerjun BASE terperangkap di tebing gunung Thailand selama berjam-jam

BANGKOK,. Seorang penerjun pelantar BASE terpaksa menunggu bantuan selama berjam-jam di sebuah gunung di Phatthalung, Thailand apabila payung terjunnya tersangkut pada bucu batu yang tajam, pada ketinggian ratusan kaki dari tempat mendarat.

Penduduk tempatan yang akhirnya menyedari situasi berkenaan yang tergantung dalam keadaan berbahaya di tebing Gunung Khao Ok Thalu itu segera menghubungi pasukan penyelamat, lapor Reuters.

Penerjun tersebut berasal dari Austria dan dikenal pasti sebagai Johannes Klauser.

“Dia tergantung pada ketinggian kira-kira 175 meter (575 kaki) dan terkial-kial sendirian selama lima hingga enam jam sebelum disedari penduduk tempatan,” kata Apisak Ratchakwan, yang mengendalikan kamera dron untuk membantu pasukan penyelamat menentukan kedudukan Klauser.

Seorang pendaki warga Thailand akhirnya berjaya membawa Klauser turun dari tebing itu menggunakan teknik abseiling.

Gunung Khao Ok Thalu di wilayah selatan Thailand itu menjadi lokasi tumpuan para peminat sukan ekstrem terjunan BASE sejak tahun-tahun kebelakangan ini, ujar Apisak.

Penerjun pelantar (BASE) lazimnya menggunakan payung terjun untuk melompat dari tebing bangunan, struktur binaan atau muka bumi semula jadi untuk mencabar kemahiran dan keberanian mereka.

BASE adalah akronim untuk ‘building’ (bangunan), ‘antenna’ (antena), ‘span’ (jambatan) dan ‘earth’ (tebing tinggi).

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )